• Senaste nytt

DAG FÖR DAG

DAG 1: QUITO TILL OTAVALO

Vi startar vårt äventyr i Quito och inleder vår resa med en timmes bilfärd tills vi är utanför den tyngsta trafiken i huvudstaden. Sedan styr vi pedalerna norrut mot Otavalo och besöker den kända och färgrika marknaden. Sedan fortsätter vi mot Cuichocha, en vacker kratersjö vid foten av vulkanen Cotacachi. Calderan är 3 km bred och en spektakulär syn från kraterranden. Vi återvänder tillbaka till Otavalo genom små pittoreska byar och slående vyer över några av Ecuadors vackraste vulkaner.

Övernattning på hotell i Otavalo.

DAG 2: OTAVALO TILL PAPALLACTA

Vi fortsätter österut och uppåt. Här är backarna mördande och vi tar hjälp av vår transportbil under de värsta stigningarna för att sedan njuta av vyerna från de bägge vulkanerna Cayambe och Antisana som verkar vaka över varje tramptag vi tar. Vi närmar oss den lilla byn Papallacta som ligger precis på gränsen mellan Andernas mäktiga toppar och Amazonas exploderande grönska. Klimatet är behagligt och utsikten från den 3300 meter höga byn är fantastisk.

Övernattning på hotell.

DAG 3: PAPALLACTA TILL TENA

Vi fortsätter söderut genom ett spektakulärt landskap med Anderna på din västra sida och Amazonas djungel åt öster. Efter drygt fyra timmar så landar vi i Tena där vi tar in på ett hotell vid Rio Tenas flodbädd. Tena är en liten stad med en skön atmosfär och en vacker omgivning med gröna kullar som tornar upp sig över staden. Här anländer bland annat forsränningsentusiaster från hela världen för att uppleva forsränning i världsklass.

DAG 4: DJUNGELHIKE I AMAZONAS

Vi låter cyklarna och cykelmusklerna vila en aning, och beger oss ut i den mytomspunna djungeln och Amazonas tillsammans med en guide från Quechuastammen, en av Ecuadors ursprungsbefolkningar.

Han kommer bland annat att berätta om den unika flora och fauna som finns här och om sin egen kultur. Vandringen tar ungefär fyra timmar.Vi återvänder därefter till Tena där vi har en chans att upptäcka staden lite närmre. Observera att djungelvandringen är frivillig och till självkostnadspris. Det finns andra vandringsleder som man kan göra på egen hand om man så önskar.

Övernattning på hotell.

DAG 5: TENA TILL BANOS

Vi sätter oss åter på cyklarna och fortsätter i riktning mot sydväst till Banos. Färden går genom det som är känt som orkideernas aveny. Vegetationen är spektakulär och själva staden ligger på en helt magisk plats insprängt i en dal med grönklädda berg, vattenfall och naturliga källor. Det här är ett backpackerparadis och en äventyrsjunkies dröm med otaliga vandringleder, forsränning och såklart fantastisk mountainbiking.

DAG 6:VILODAG I BANOS

Idag så tar vi en välbehövlig vilodag i denna magiska omgivning. Upptäck staden, gör en vandring i de närliggande bergen, eller ta chansen att vila upp dina ömma muskler i en av de varma källorna eller på ett av stadens otaliga cafeer.

Övernattning på hotell.

Dag 7: BANOS TILL CHIMBORAZO

Vi åker jeep till Ecuadors högsta berg, Chimborazo. Berget är 6310 meter och toppen är den plats på jorden som är närmast solen. Detta beror på jordens något buktande formation vid ekvatorn. Vi vandrar i ca 1,5 timme upp till 5000 meter och därefter så väntar en fantastisk downhill-upplevelse! Efter ett tag så planar leden ut och vi har möjlighet att njuta av bergets snöklädda silhuett när vi cyklar längs bergets fot i ett fascinerande månlandskap. Vi återvänder därefter till härliga Banos.

DAG 8: BANOS TILL COTOPAXI NATIONALPARK

Vi sätter oss i bilen och styr skutan norrut och mot nummer två, den nästan perfekt konformade aktiva vulkanen Cotopaxi. Vi fortsätter med jeep hela vägen upp till 4500 meters höjd. Här har vi chansen att beskåda den vackra toppen på nära håll Det är också här som klättrarna inleder sin tvådagars färd mot den 5897 meter höga toppen. Vi åker ner med jeepen ca 700 meter och därefter så är det upp i sadeln en sista gång och andas in den tunna luften med Cotopaxis glaciär i ryggen. Vi cyklar längs ett underbart landskap vid foten av berget med vildhästar betandes i det gröna gräset och omringade av Cotopaxis vulkaniska grannar. Vi avslutar med 7 km downhill längs vägen ner till ingången av nationalparken. Detta är slutdestinationen på ett svårslaget och adrenalinstint äventyr. Låt pulsen få landa och reflektera över några omtumlande och fantastiska dagar genom det bästa naturscenerier som Ecuador har att erbjuda.